Blog

Jaro je v plném proudu. Jak si je užít naplno?

Zima už je definitivně pryč a jaro je v plném proudu. Ráno po dlouhé době vstáváme za světla, stmívá se opět až večer nikoliv odpoledne, slunce svítí a příroda se začíná po ospalé zimě probouzet k životu. Lidé opět sportují, chodí ven a věnují se aktivitám, které v zimě nechávaly ladem. Jedná se o krásné a vytoužené období. Tak proč máme někdy s přechodem ze zimního do jarního období takový problém?

Radost z jara často kazí fakt, že se cítíme unavení a bez energie. Na vině je nedostatek slunečních paprsků, vitamínů, přirozeného pohybu a chladné zimní počasí. Tělu po dlouhé zimě jednoduše chybí vitamíny, slunce a řádný pohyb, což se projevuje jarní únavou. V těžších případech mohou na citlivější jedince dolehnout i slabší formy depresivních nálad.

Jarní únava se pokouší o nás všechny, intenzitu jejího dopadu v mnoha případech ovlivňujeme sami. Největší vliv na to, jak moc si budeme jaro užívat má způsob, jakým jsme trávili zimní měsíce. Co všechno tedy ovlivňuje jarní únavu?

Pohyb

Na gauči s dobrou knihou či filmem, to je nejjednodušší způsob jak přečkat zimu. Ano venku je opravdu zima a ve čtyři hodiny je tma jako o půlnoci, ale přesto je vhodné do dlouhých zimních večerů zařadit aktivní pohyb. A pokud na to v zimě nedošlo, na jaře je nejvyšší čas, jak to napravit a nepropadnou únavě a špatné nálad.

Není nutné chodit do posilovny nebo běhat maratony, důležité je abychom dělali takové pohybové aktivity, které nám činí radost a které nás baví. Může to být jízda na kole, běhání, jóga, svižnější chůze nebo cokoliv jiného. Zvýšenou pohybovou aktivitu bychom měli zároveň kompenzovat dostatkem odpočinku a kvalitním spánkem.

Slunce

Jarní únava se projevuje po několikaměsíčním nedostatku slunečního svitu, který podporuje tvorbu vitaminu D, který má nezanedbatelný vliv na fungování imunitního systému. Při nedostatku vitaminu D je tak nás systém zbytečně vystavován různým škodlivinám, což se projevuje únavou a vyčerpáním. Proto se doporučuje po měsících strávených převážně v místnostech vyjít ven a trávit čas na jarním sluníčku.

Strava

Zimní měsíce pro organismus představují vyšší zátěž a zvyšuje se nárok na přísun energie. Nejjednodušším řešením je sáhnout po stravě s vyšším obsahem kalorií. To spolu s vyšší cenou ovoce a zeleniny v obchodech vede k nižšímu objemu zkonzumovaných vitamínů a po zimě se tak cítíme vyčerpaní.

Pokud jsme si v zimě dopřávali kaloricky vydatnou stravu, je dobré ji s příchodem jara nahradit lehkými jídly s dostatkem čerstvého ovoce a zeleniny. Jídelníček by měl obsahovat potraviny bohaté na vitamin C, který je ve velkém množství obsažen v citrusových plodech, ale lze využít i doplňků stravy, které jsou běžně k dostání v lékárnách, drogeriích i supermarketech.

 

Na jarní únavu většina lidí ani nemyslí a to až do chvíle než se dostaví. Nejedná se o nic vážného, za týden až dva se organismus srovná a všechno je zpátky v normálu. Až do dalšího jara. Tomuto stavu se přitom dá velice lehce předejít, stačí v zimě nezanedbávat stravu a opustit teplo a pohodlí domova a pustit se s chutí do fyzických aktivit s vidinou naplno prožitého jara. Depresivní a unavené jaro nechce prožít nikdo.