Blog

eNeschopenka - miláček lékařů

Bez edukace lékařů, bez otestování v reálném provozu, proti odporu zdravotníků hodně narychlo prosadila paní ministryně k 1.1.2020 povinnou eNeschopenku.

Hned po 2 dnech provozu o ní prohlásila, že se stane miláčkem lékařů - ztuhla mi krev v žilách, a se mnou zřejmě i všem ostatním kolegům a kolegyním, kteří tento výrok zaznamenali. Pokud má tato dáma nějakou deviaci a miluje Zákoník práce, proč předpokládá, že stejnou úchylkou budou trpět i ostatní??

I kdyby byla neschopenka sebelepší produkt, nikdo nestudoval medicínu, neskládal atestace proto, aby vyplňoval adresu zaměstnavatele, určoval hodiny pro vycházky a notabene tuto agendu dělal s radostí a láskou. Naopak, tato administrativní oblast patří k tomu nejotravnějšímu, co lékaři ve svých ambulancích musí řešit....

MPSV patří k institucím, které mají velmi špatnou minulost týkající se IT problematiky. Stovky milionů vyhozených peněz za nefunkční, případně předražené (v některých případech obojí) zakázky nejsou kvalitní průpravou pro to, aby si paní ministryně dupla a eNeschopenka začala bezvadně fungovat. Zdravotníci jsou v jiné situaci než ministr a jeho náměstci - zdravotníci zde budou a musí fungovat i tehdy, až celý skvělý tým paní Maláčové skončí svoji epizodu na ministerstvu a začne rozdávat svá moudra na jiném místě státní správy. I proto se tak bráníme s radostí akceptovat něco, co významně ovlivňuje chod ambulance a přesahuje horizont nejbližších voleb...

Osobně mám počítače rád, využívám IT technologie se všemi výhodami i nevýhodami - ale rozhodně nesouhlasím s tvrzením, jaké samé výhody nová neschopenka přináší (stačí zmínit jen problém s certifikáty).

 Z logických důvodů je nutná identifikace účastníků systému, ať již pro účtování zdravotním pojišťovnám, komunikaci se Státním ústavem pro kontrolu léčiv (SÚKL) při generování e receptu atd. Ale rozumět pojmům privátní klíč, veřejný klíč, kvalifikovaný certifikát...atd.  je náročné, správně certifikáty zavést, obnovit, nakopírovat na nový počítač či aktualizované Windows je nad síly běžného uživatele. Nároky na IT zabezpečení rostou, stát nenabízí naprosto žádnou podporu těm, po kterých všechna tato složitá nastavení požaduje.

Každý lékař nemá kamaráda, který by mu s touto problematikou poradil. Ani ne každý IT profesionál této problematice rozumí, aby ji mohl kvalitně zvládnout, nemluvě o nedostatku těchto lidí. Certifikát, ale především práce IT specialistů, nestojí málo.

Stálo nás to nemálo peněz a času, ale máme splněno - každý lékař má své certifikáty vyřízené, nastavené a funkční.

Program pro eNeschopenku dostáváme k dispozici až v průběhu prosince, vánoční období je nepochybně tím nejlepším časem v roce pro implementaci novinek. Proto se odvážně 30.12. pouštím do aktualizace programu, základnímu nastavení a seznámení s programem.

Testování - ať již na sobě či na jiném pacientovi - možné není, program bude možné plně ověřit až po 1.1.2020 neboť - jak uvádí MPSV - před tímto datem není oprávněno potřebná data do systému uvolnit. Takže jakýkoliv pokus vyzkoušet fungování na reálném pacientovi končí chybovou hláškou - a nevím, zda je to kvůli chybě v programu či jeho nastavení nebo pouze v tom, že ještě nenastalo magické datum 1.1.2020.

Počítám čas strávený tímto prvotním seznámením - vzalo mi to celkem 7 hodin, na Silvestra a den předtím. Zatímco ostatní prolévají tělo alkoholem, já ťukám do klávesnice a zkouším a zkouším.

Při nefunkčním systému je možnost vystavit neschopenku papírově - ovšem na nový formulář platný od 1.1.2020. Jeho distribuci má na starosti ČSSZ prostřednictvím okresních poboček. Zatímco v jiných okresech to zaslali lékařům poštou, brněnská OSSZ si musí dokázat, kdo zde velí - formulář si prý musíme jít vyzvednout osobně.

Zřejmě tedy špatně pochopili, co po nich žádám, a zkouším to znovu a lépe vysvětlit, co bych rád - zaslání pár kusů papírové neschopenky pro případ, že se nám nepodaří vystavit elektronickou.

Marně. Dostávám se až k řediteli odboru sociálního pojištění JUDr. Halířovi, abych se dozvěděl, že o způsobu distribuce rozhoduje on, a své rozhodnutí nebude měnit. Argument, že jinde to zasílají poštou na něj nefunguje. Ani argument, že v Brně pracuje více jak tisíc lékařů - a jestli tedy mají všichni osobně přijít nafasovat pár formulářů - nezabírá.

Dostávám se do neschopenkového klinče - eNeschopenka nefunguje (resp. nevím, jestli k 1.1.2020 fungovat začne) a papírový formulář mi ten strejda z úřadu zjevně nechce poslat, a já zas odmítám obíhat úřad kvůli lejstru, o které opravdu nestojím. Není to můj miláček, fakt ne. A nikdy nebude (ani ten neochotný strejda, ani ten formulář).

Den D je tady - 2.1.2020 program běží naostro. Zdá se, že funguje - ale opět nejde otestovat. Chybí totiž možnost storna, ať již omylem nebo za účelem testování vygenerovaná neschopenka je na světě a nejde stáhnout zpátky. No nazdar, to bude docela problém do budoucna!!

Co mne hodně zarazilo - můžeme si načíst u každého, jehož rodné číslo máme k dispozici - všechny jeho aktuální zaměstnavatele (resp. ty, kde je sociálně pojištěn) a nepotřebujeme k tomu žádný souhlas dotyčného. Myslím, že si politikové vůbec neuvědomili, co schválili a jaký sociální striptýz pustili do éteru.

Představme si odchod od zaměstnavatele, který nedopadl podle Vašich představ, a rozhodně netoužíte po tom, aby se Váš bývalý zaměstnavatel dozvěděl, kam nově nastupujete. Tak teď k tomu existuje výborný nástroj, a ihned po přihlášení do systému sociálního pojištění je tato informace dohledatelná - a nikdo se Vás na nic neptá, nelze vyslovit žádný nesouhlas!

Nedá mi to, a podávám podnět Úřadu na ochranu osobních údajů, zda je tato situace plně v duchu všech GDPR nařízení (a pokud je, tak už asi dovolené úplně všechno). Krom potvrzení převzetí podání doposud žádná odpověď...

Trávím tím další hodinu lékařského času...inu, miláček si žádá své...

Po třech hodinách ostrého provozu 2.1.2020 vydává paní Maláčová radostné prohlášení - systém eNeschopenek je plně funkční, do systému jich již bylo zavedeno několik tisíc, což jen dokazuje, že je vše v pořádku.

Nevím, jak hodnotila ty eNeschopenky, které se vystavit nepodařilo a do systému nenaběhly a kolik času soubojem s programem strávila většina lékařů...

První den skutečně ostrého provozu přichází až v pondělí 6.1., kdy se rozbíhá provoz většiny ambulancí, včetně našeho pracoviště.

První 2 neschopenky vystavíme bez problému, u další se již trápíme u hlášení, se kterým si nevíme rady...

Na hotline ČSSZ se sice dá dovolat, příjemný a vstřícný pán se snaží pochopit, že máme nějaký problém, ale že by se připojil a podíval, tak to by určitě nešlo...

Řešení na ČSSZ jsme nenašli, a dodavatel medicínského softwaru má totálně přetížené call centrum.

ENeschopenku vystavit nejde, papírový formulář nemáme, pacientka má bohužel teplotu a hodně kašle a do práce ji pustit nechceme.....a tak babo raď....

70 minut zkoušíme různé fígle, měníme jednu kolonku za druhou, ale systém tvrdošíjně vzdoruje všem pokusům. Paní to vzdává a odchází - sice nemocná, ale bez dokladu, a my doufáme, že chybu nějak odstraníme, protože vydat se za JUDr. Halířem pro formulář na neschopenku - to by byla moje osobní potupa.

Odpoledne se sami ozvou z IT supportu, kde našli spoustu nepřijatých hovorů z mého čísla. Po chvíli bádání nakonec vyzkouší opravu adresy zaměstnavatele - místo tvaru "56a" patří tvar "56 a". Přestože má dle návodu program akceptovat i chybně zadanou adresu, zjevně se tak nestalo (nebo byla chyba v něčem úplně jiném, co mezitím ČSSZ opravila).

Večerní zprávy pak přiznávají, že v systému eNeschopenek byly chyby, nefunguje jak má - ale kdo nám vrátí ten ztracený čas? Nemluvě o tom, že celá tato administrativní agenda není vůbec žádným způsobem honorována a to se zdůvodněním, že by to stálo ČSSZ moc peněz.....

A tak i já sám v duchu i nahlas hodně nadávám na politiky a úředníky - ne kvůli elektronizaci jako takové, ale kvůli jejímu provedení, aroganci, nevstřícnosti... a kvůli zvůli JUDr. Halíře se (jsa ateista) modlím, aby nám celý systém přeci jen nějak fungoval a nemuseli jsme s prosíkem žebrat o milostivé přidělení jakýchsi formulářů... miláčka lékaře.